Vallen printadvertenties nog duurzaam te verantwoorden?

Vallen printadvertenties nog duurzaam te verantwoorden?

Een vraag die (nieuwe) klanten ons regelmatig stellen: valt adverteren in print-media nog wel te rijmen met duurzaamheid? Tegenwoordig spijkert zowat elk bedrijf aan een milieubewust imago én worden alle bedrijfsactiviteiten grondig gescreend op duurzaamheid. Dat kunnen wij uiteraard alleen maar toejuichen. Dus, we zijn blij dat de vraag zich stelt!

Een pleidooi tegen digitaal wordt het zeker niet. Digitale media zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij – ook niet bij Roularta - maar voor ons gaan print & digitaal eerder hand in hand. Hieronder volgen 5 redenen waarom u met een gerust én milieubewust hart kunt (blijven) vertrouwen op printmedia.

Oorspronkelijk verschenen op Roularta Local Media

1° Verantwoorde leveranciers & duurzaam papier

Al het papier van de leveranciers met wie Roularta in zee gaat, draagt minstens één eco-label dat duurzaam bosbeheer ondersteunt. Zo is ook UPM, één van de grotere papierleveranciers van Roularta, volledig geënt op duurzame principes. UPM plant, om milieubelasting zo beperkt mogelijk te houden, 4 nieuwe bomen aan voor elke boom die wordt aangewend in het papierproductieproces. Goed voor 100 bomen per minuut, en 50 miljoen bomen per jaar!

Wat veel mensen vergeten, is dat papier een natuurproduct is en dus perfect hernieuwbaar: houtvezels kunnen tot 5 keer hergebruikt worden.

Fun fact: terwijl al meer dan 72% van het papier in Europa wordt gerecycleerd, bedraagt dit voor elektronische apparatuur in Europa slechts 18% (De Betere Wereld)

2° Zero solid waste

41 miljoen ton: dat is het gewicht van al het afval waarvoor de elektronica-industrie verantwoordelijk is (De Betere Wereld). Een omgekeerde beweging deed intussen jaren geleden al zijn intrede in de papierindustrie: daar streeft men naar ‘zero solid waste’, wat wil zeggen dat letterlijk elk onderdeeltje van de boom wordt gebruikt

3° Verhindering van CO2-uitstoot

Bij het recycleren van papier wordt zoveel mogelijk CO2 in het papier zelf gestockeerd, waardoor de teruggave van CO2 in de atmosfeer beperkt blijft.

Wist u dat 1 kg papier 3 keer meer CO2 vasthoudt (en dus tegenhoudt) dan het productieproces uitstoot? (papier.be)

4° Offline lezen kost geen energie

Het lijkt zo evident, maar toch is het goed om ook hier even bij stil te staan: op papier lezen vergt geen greintje energie. Een vrij belangrijk argument, als je weet dat digitaal lezen maar liefst 10% van het mondiale energieverbruik opslorpt. (Ecotips)

5° Roularta cares

Roularta is zich als bedrijf heel bewust van de klimaat-uitdagingen en probeert op haar manier haar steentje bij te dragen aan een duurzame samenleving. Zo zetten we in op vier SDG’s (sustainable development goals) die zich onder meer enten op verantwoorde consumptie en levenslang leren. Daarom organiseerde Roularta begin dit jaar ook haar eerste masterclasses omtrent sustainable communication, om zo bedrijven te inspireren met duurzame cases. Om aan te tonen dat duurzaamheid geen modewoord is, maar een absolute blijver.

Een ander belangrijk doel dat in onze SDG’s zit ingebed: streven naar volledige CO2-neutraliteit tegen 2040. Ook Roularta Advertising wil haar steentje bijdragen door adverteerders en mediabureaus sinds vorig jaar ook de mogelijkheid te bieden om de uitstoot van hun campagnes te offsetten of compenseren door een kleine meerprijs te betalen. We anticiperen hierbij op de CommToZero coalition - geïnitieerd door o.a. UBA, ACC en de magazinefederatie WeMedia - die in 2023 van start gaat en waar we principieel aan deelnemen.