Zo spreekt u de luxeconsument anno 2023 aan

Zo spreekt u de luxeconsument anno 2023 aan

Luxe heeft een toekomst in een wereld geleid door duurzaamheid. Daarbij spelen fysieke winkels en magazines een belangrijke rol. Lees hier de highlights uit de vierde Roularta Luxury Survey bij maar liefst 3.487 magazinelezers, onthuld op het Sustainability in Luxury Seminar in Antwerpen.

Hoe definiëren de magazinelezers* van Roularta luxe? Kwaliteit (62%) wordt op nummer één geplaatst, gevolgd door verwennerij (54%) en exclusiviteit (40%). Vergeleken met 2021, valt vooral op dat de waardering voor verwennerij is gestegen met een flinke 42%.

Research Manager Linda Scheerlinck: “Die toename heeft waarschijnlijk te maken met het effect van de pandemie op onze levensstijl en prioriteiten. Veel mensen moesten gedwongen thuisblijven en kregen te maken met stress en onzekerheid. Daarom zochten ze naar verwennerijen om te ontsnappen en ontspannen.”

Duurzame trend

COVID heeft ook haar effect gehad op het aankoopgedrag van luxeconsumenten. 62% geeft aan meer bewust en selectief te kopen sinds de pandemie. 63% vindt een duurzaam beleid dan ook belangrijk bij de aankoopkeuzes, en 62% stelt dat duurzaamheid iets tot een luxeproduct maakt.

Scheerlinck: “De bevinding dat 3 op 4 respondenten liever één duurder dan twee goedkopere kledingstukken kopen, ondersteunt deze trend. Lezers verkiezen kwaliteit boven kwantiteit en zijn bereid te investeren in producten met een langere levensduur, wat de afvalberg van fast fashion en andere wegwerpproducten kan verminderen.”

Tastbare ervaringen

Terwijl COVID over het algemeen heeft gezorgd voor een boost in online shopping, blijkt dat fysieke winkels veruit het belangrijkste aankooppunt blijven voor luxeproducten – zeker voor wagens, home & deco, juwelen en horloges. Terwijl slechts 22% van de lezers al online luxeaankopen heeft gedaan, kocht 78% nog nooit online een luxeproduct.

Scheerlinck: “Voordat we een luxeproduct aankopen, willen we het doorgaans eerst kunnen zien, voelen en ervaren. Toch blijft online winkelen een groeiende trend die de luxemarkt waarschijnlijk verder vorm zal geven.”

 

Magazines mean business

Na winkels (68%) blijken magazineartikels (58%) en -advertenties (53%) de belangrijkste ontdekkingsplaatsen voor nieuwe luxe-items. De laagste scores gaan dan weer uit naar online fora (4%), blogs/websites (7%) en beurzen/events (7%).

Scheerlinck: “Consumenten waarderen niet alleen het deskundig advies van winkelpersoneel, maar ook dat van magazineartikels. Andere kanalen staan minder hoog aangeschreven omdat ze niet hetzelfde niveau van expertise en autoriteit halen.”

De cijfers liegen er niet om: maar liefst 7 op 10 respondenten geeft aan al nieuwe merken te hebben ontdekt dankzij magazines, en 6 op 10 vertrouwt merken die in hun magazines adverteren. Dat uit zich ook in het koopgedrag: 80% van de lezers geeft aan regelmatig luxeproducten te kopen.

Scheerlinck: “Lezers voelen zich sterk verbonden met hun favoriete tijdschriften, en deze positieve associatie kan overgaan op de merken die in die tijdschriften adverteren. Bijgevolg is magazinereclame een krachtig instrument om vertrouwen en geloofwaardigheid bij lezers tot stand te brengen.”

Met name voor parfum- en verzorgingsmerken bieden magazines de uitgelezen kans om nieuwe consumenten aan te spreken. Zo heeft 74% al een nieuw parfum en 67% een nieuwe dagcrème gekocht na een magazinestaaltje te testen.

Ontdek het Luxury Impact Pack

Op het Luxury Seminar hebben we ook het gloednieuwe Luxury Impact Pack voorgesteld, een voordelig aanbod voor luxeadverteerders om hun impact en visibiliteit te maximaliseren – onder andere door luxemagazines als social media influencers in te schakelen.

Mireille De Braekeleer, National Sales Director: “Luxemerken hebben met dit pack de kans om hun merk te laten schitteren en dit middels impactvolle advertentieformaten in print en digitaal. Het investeren in dergelijke formaten is niet alleen een opportuniteit om zich te onderscheiden van de concurrentie, het heeft ook een positief effect op de merkreputatie, loyaliteit en de aantrekking bij nieuwe klanten.”

Graag meer weten over de studie of het Luxe Impact Pack? Contacteer Mireille of uw vaste contact bij Roularta Advertising.

*Lezers van de Roularta luxemagazines: Feeling/GAEL, Weekend Knack/Le Vif, Trends Style (NL/FR)